He Yong

He Yong, który jako dziecko wystąpił w kilku filmach, programach telewizyjnych i reklamach był zdaniem australijskiej autorki Lindy Jaivin „pierwszym i jedynym punkiem” w Chinach w latach 80. W tamtej dekadzie artysta występował często, na przykład zagrał słynny koncert na Placu Tiananmen podczas protestów studenckich pod koniec lat 80. Jednak dopiero w 1994 roku, kiedy podpisał kontrakt z oddziałem Magic Stone wytwórni płytowej Rock Records i nagrał swój jedyny album Garbage Dump, zyskał sławę i został uznany za pioniera chińskiego punka. Płytę wypełniła mieszanka melodycznego folku, jarmarcznych kawałków do tańca, ognistego punka oraz post-rocka. Całość miała bezpośredni i śmiały wydźwięk charakterystyczny dla dialektu pekińskiego. Największe uznanie zyskały jednak utwory punkowe, w tym tytułowy hit Garbage Dump, w którym He Yong otwarcie porównuje społeczeństwo do wysypiska śmieci, gdzie ludzie „zjadają sumienie i gówniane myśli”.

W roku, w którym album ukazał się na rynku He Yong i trzech innych rockowych wykonawców z wytwórni Magic Stone: Dou Wei, Zhang Chu oraz Tang Dynasty, zagrało legendarny koncert w Hong Kong Coliseum, który stał się szczytowym momentem w historii chińskiego rocka. Następnego dnia jedna z gazet ukazujących się w Hong Kongu opisała występ słowami „Chiński rock’n’roll wstrząsnął Hong Kongiem”. W 1996 roku, po występie na ceremonii rozdania nagród państwowych, podczas której He Yong obraził jednego z laureatów, państwowe media zmieszały go z błotem. Od tamtej pory powoli tracił rozpoznawalność, pozostawiając po sobie melancholijne pytanie z tekstu jego folkowej ballady Zhonggu Tower: „kto zadał tak trudne pytanie / na które dobra odpowiedź jest wszędzie?”.

(Qu Chang)

O pracy